Víno k radosti pozemské – i k radosti věčné

grog_vinoTřetího dne byla svatba v Káně Galilejské. Byla tam Ježíšova matka; na svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci.

Když se nedostávalo vína, řekla Ježíšovi jeho matka: „Už nemají víno.“ Ježíš jí řekl: „Co to ode mne žádáš! Ještě nepřišla má hodina.“

Matka řekla služebníkům: „Udělejte, cokoli vám nařídí.“ Bylo tam šest kamenných nádob, určených k židovskému očišťování, každá na dvě až tři vědra.

Ježíš řekl služebníkům: „Naplňte ty nádoby vodou!“ I naplnili je až po okraj. Pak jim přikázal: „Teď z nich naberte a doneste správci hostiny!“ Učinili tak.

Jakmile správce hostiny ochutnal vodu proměněnou ve víno – nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří vodu nabírali, to věděli – zavolal si ženicha a řekl mu: „Každý člověk podává nejprve dobré víno, a teprve když už se hosté opijí, víno horší. Ty jsi však uchoval dobré víno až pro tuto chvíli.“

Tak učinil Ježíš v Káně Galilejské počátek svých znamení a zjevil svou slávu. A jeho učedníci v něho uvěřili.

(Evangelium 2. neděle po Zjevení Páně – Jan 2, 1-11)

 

Dnešní evangelium o známém zázraku v Káni je jednou z mnoha evangelijních zpráv o zvláštním významu, který Bůh přisuzuje vínu.

Proměněním pramenité vody v kvalitní révové víno Kristus svoje veřejné působení začíná –  proměněním révového vína ve svoji krev, v Krev pravého věčného Boha, jeho působení vrcholí. Dalo by se dokonce možná provokativně říci, že první a poslední v Kristově životě Bohočlověka zde, v našem pozemském času a realitě, je „ohraničen“ vínem.

Co to znamená?

V první řadě možná jistou posloupnost každé pravé cesty k Bohu, ke konečnému splynutí s Jeho tělem – a krví. (Krev je v židovském chápání jejího významu nositelkou života, jedné ze dvou složek duše, složky nesoucí kromě života i emoce, schopnosti a osobní vlastnosti jedince.)

Posloupnost, která nám naznačuje několik věcí:

Jednak, že Bůh vůbec nevylučuje na cestě k Bohu radosti „pozemské“, jak často máme mnozí v nepravé askesi sklony usuzovat. Vidíme přece ve všech evangeliích Pána Ježíše přečasto na svatbách, hostinách, večírcích či při příjemných posezeních s přáteli. Evangelisté, vedeni Duchem svatým, nám dochovali tolik těchto zpráv možná právě proto, aby nás Bůh ujistil, že pozemská radost se s radostí věčnou nijak nevylučuje – ba naopak. Možná ji nevyhnutelně předchází. A možná dokonce platí, že kdo se neumí radovat – s Bohem i lidmi – na tomto světě, těžko se to naučí na věčnosti.

Toť posloupnost první…

A za druhé – je zde víno jako materie. Víno na počátku existence tohoto světa stvořené Bohem k radosti těla a mysli – a vložením Božího dechu, Ducha svatého, před vrcholem Kristova dějinného díla, tedy těsně před Jeho Umučením a Zmrtvýchvstáním – určené i k věčné radosti duše člověka.

Víno je tak čímsi zcela zvláštním, výjimečným.

Není jen nějakou běžnou tekutinou, nápojem k uhašení žízně. K tomu máme jiný zázračný Boží dar, vodu.

V případě vína nám však Bůh naznačuje zvláštní jeho význam a postavení v našem životě (stejně jako přímo od Něho víme o základním významu chleba pro každého z nás – významu tak základním, že o chléb dokonce jako první prosbu prosíme přímo nebeského Otce – Chléb náš vezdejší dejž nám dnes…).

Do vína – stejně jako do chleba – se rozhodl Bůh pro naše spasení vložit sám sebe. A to ne jednou a dost. Ale od závěru poslední pozemské večeře Kristovy již trvale – až do konce všech časů.

Jaká to přečistá a přesvatá materie, kterou si vybral sám Bůh pro své přebývání s námi a v nás? Jaký to vzácný dar, jenž slouží k radosti těla, rozumu – i duše – současně a nerozdílně?

Tak jako je Kristus celý Bůh a současně celý člověk, je i víno celou radostí pozemskou – i celou radostí nebeskou.

A tak oslavme dnes den Zmrtvýchvstání Páně, neděli, vínem. Vínem svatým, v němž On sám je cele přítomen, a posléze, po nasycení duše, s přáteli i našimi blízkými vínem zdejším. Vínem radosti pozemské, oním vínem Káně galilejské.

Požehnanou † neděli

(Leo P. Švančara, o 2. neděli po Zjevení Páně, 17. 1. A. D. 2016)

V kategorii Glosy, Poznámka ke dni

Příspěvek zaslal: leo dne 17.1.2016 / článek si přečetlo 1 121 návštěvníků X-P.cz

Web rediguje: Leo P. Švančara

Další příspěvky