Pro zájemce o hluboké duchovní poklady pravoslavné (orthodoxní) liturgie přinášíme na těchto stránkách plný text podstatné části pravoslavné Svaté liturgie. Jde o analogickou obdobu našeho římského kánonu (ten viz na těchto stránkách zde).
Jedná se o svatý text, proto by jej skuteční zájemci měli také vnímat a číst vždy jen s plným usebráním a s modlitbou!
Text anafory – orthodoxní liturgie sv. Jana Zlatoústého
Úvodní dialog
Po vyznání víry kněz složí na třikrát vélum, políbí je a položí vpravo na oltář.
Jáhen hlasitě volá (zpívá):
Postůjme náležitě, postůjme s bázní Boží. Pozor mějme, abychom svatou oběť přinesli v pokoji.
Sbor: Milost pokoje, oběť chvály.
Nato se jáhen hluboce pokloní a vrátí do svatyně po bok kněze. Během začátku eucharistické modlitby (až po trojsvatou píseň) pohybuje jáhen liturgickým vějířem (nebo malým vélem) nad svatými dary. Kněz se půlkruhovitě obrací k lidu, žehná (jednou) a volá pozdravení:
Milost našeho Pána Ježíše Krista i láska Boha Otce a účastenství svatého
Ducha ať je s vámi se všemi. +
Sbor: I s duchem tvým.
Kněz: Vzhůru srdce.
Přitom pozdvihuje zrak a rozepjaté ruce.
Sbor: Máme je u Pána.
Kněz s asistencí sepnou ruce naprsou a kněz se skloněnou hlavou říká:
Vzdávejme Pánu díky.
Sbor: Důstojné a spravedlivé je klanět se Otci i Synu i svatému Duchu, nerozdílné Trojici jediné podstaty.
Preface
Kněz se potichu modlí s rozpjatýma rukama:
Je důstojné a spravedlivé ti zpívat, tebe blahoslavit a chválit, vzdávat ti díky a klanět se ti na každém místě, kde panuješ.
Neboť tys Bůh nevýslovný a neobsáhlý, neviditelný a nepochopitelný, jsi věčný, jsi stále týž, ty i tvůj jednorozený Syn i tvůj svatý Duch.
Z nebytí do bytí jsi nás přivedl, a když jsme padli, opěts nás postavil a nepřestal činit všechno, abys nás přivedl do nebe a daroval nám své budoucí království.
Za to všechno ti děkujeme, i tvému jednorozenému Synu i tvému svatému Duchu, za všechno, o čem víme i o čem nevíme, za dobrodiní zjevná i skrytá, kterás nám prokázal.
Děkujeme ti také za tuto službu,
kterou sis přál přijmout z našich rukou,
ačkoli k tvým službám při tobě stojí
tisíce archandělů a desetitisíce andělů, a cherubové i serafové, šestikřídlí a mnohoocí,
se před tebou vznášejí na svých křídlech
(závěr modlitby hlasitě):
a zpívají vítěznou píseň,
volají k tobě, vzývají tě a říkají:
Sbor: Svatý, svatý, svatý, Pán zástupů,
plná jsou nebesa i země tvé slávy.
Hosannana výsostech.
Požehnaný ten, který přichází ve jménu Páně.
Hosannana výsostech.
Jáhen vzav z diskosu hvězdu, udělá hvězdou kříž nad diskem (dotkne se přitom hvězdou okraje disku nahoře, dole, nalevo i napravo), políbí hvězdu a odloží ji stranou na oltář. Kněz se dál tiše modlí s rozpjatýma rukama:
S těmito blaženými silami,
svrchovaný Pane a příteli lidí,
voláme k tobě i my a říkáme:
Jsi svatý, svatý nade vše,
ty i jednorozený tvůj Syn a Duch svatý.
Jsi svatý, svatý nade vše, a velkolepá je tvoje sláva. Ty sis tak zamiloval svůj svět, žes dal svého jednorozeného Syna, aby nikdo, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. (sr. J 3, 16)
Zpráva o večeři Páně
A on přišel a uskutečnil celý tvůj plán naší spásy:
V noci, kdy byl vydáván,
nebo spíš kdy se sám vydával za život světa,
(kněz vezme diskos do rukou a poněkud jej pozdvihne)
vzal do svých svatých, přečistých a neposkvrněných rukou chléb,
vzdal ti díky a požehnal + ,
chléb posvětil a nalámal
a rozdal jej svým svatým učedníkům a apoštolům
se slovy:
Instituční slova
Kněz skloní hlavu, pozdvihne pravici a žehná svatý chléb. Přitom hlasitě říká (zpívá):
Vezměte si a jezte,
toto je tělo mé
a láme se za vás na odpuštění hříchů.
Při těchto institučních slovech ukazuje jáhen na diskos, drže přitom orárium třemi prsty.
Sbor: Amen.
Kněz potichu:
Podobně vzal po večeři i kalich a řekl:
Kněz vztáhne pravici nad kalich, požehná jej a hlasitě říká (zpívá):
Pijte z něho všichni,
toto je krev má,
krev Nového zákona,
a vylévá se za vás a za všechny
na odpuštění hříchů.
Jáhen opět ukazuje na kalich drže orárium třemi prsty.
Sbor: Amen.
Anamneze
Kněz s rozpjatýma rukama pokračuje potichu a se skloněnou hlavou:
Pamětlivi tedy tohoto spasitelného příkazu a všeho, co se stalo pro nás:
kříže, hrobu, vzkříšení třetího dne, vstoupení na nebesa, trůnění po pravici
i druhého a slavného příchodu
Jáhen vezme dojedné ruky kalich, do druhé diskos, zkříží ruce a oboje současně pozdvihne. Kněz hlasitě pokračuje:
přinášíme ti dar z tvých darů
pro všechny a za všechny.
Sbor: Tobě zpíváme, tobě blahořečíme,
tobě děkujeme, Pane,
a modlíme se k tobě, Bože náš.
Epikleze
Kněz znovu skloní hlavu a tiše se modlí s rozpjatýma rukama:
Nuže, přinášíme ti tuto službu,
oběť duchovní a nekrvavou,
a vzýváme tě, modlíme se k tobě
a pokorně tě prosíme:
Sešli svého svatého Ducha
na nás i na tyto předložené dary.
Jáhen odloží liturgický vějíř (nebo vélum) a přistoupí ke knězi. Následující tropar s verši se modlí kněz s jáhnem střídavě:
Kněz: Pane, tys o třetí hodině seslal svým apoštolům svého přesvatého Ducha:
ve své dobrotě ho neodmítej ani nám, a obnov nás, když tě prosíme:
Jáhen: Srdce čisté stvoř ve mně, Bože, a ducha pravého obnov v útrobách mých. (Ž 51, 12)
Po prvním verši udělají oba hlubokou poklonu.
Kněz: Pane, tys o třetí hodině seslal svým apoštolům svého přesvatého Ducha:
ve své dobrotě ho neodmítej ani nám, a obnov nás, když tě prosíme:
Jáhen: Neodmítej mě od své tváře a tvého svatého Ducha mi neodnímej. (Ž 51, 13)
Při druhém verši udělají oba druhou poklonu.
Kněz: Pane, tys o třetí hodině seslal svým apoštolům svého přesvatého Ducha:
ve své dobrotě ho neodmítej ani nám, a obnov nás, když tě prosíme:
V závěru udělají oba třetí poklonu. Jáhen nakloní hlavu, ukáže oráriem na svatý chléb a potichu říká:
Požehnej, Pane, svatý chléb.
Kněz stojí zpříma, dělá nad svatým chlebem kříž a říká:
A učiň tento chléb vzácným tělem svého Krista +
Jáhen: Amen.
A ukáže oráriem na kalich se slovy:
Požehnej, Pane, svatý kalich.
Kněz žehná kalich a říká:
A co je v tomto kalichu, učiň vzácnou krví svého Krista. +
Jáhen: Amen.
A hned ukáže oráriem na svatý chléb i kalich se slovy:
Požehnej, Pane, oboje.
Kněz žehná svaté dary a říká:
Skrze proměnění svým svatým Duchem. +
Jáhen: Amen, amen, amen.
Pak jáhen nakloní hlavu ke knězi a říká:
Pamatuj, svatý Pane, na mne hříšného.
Kněz: Hospodin Bůh kéž ustavičně na tebe pamatuje
ve svém království,
nyní i vždycky i na věky věků.
Jáhen: Amen.
A postaví se na původní místo, vezme opět vějíř nebo malé vélum a ovívá svaté dary. Kněz se s rozpjatýma rukama potichu modlí:
A dej, aby všem přijímajícím přinesly očištění duše, odpuštění hříchů, účastenství tvého svatého Ducha,
naplnění nebeského království a tvou blízkost,
a nikoli soud ani odsouzení.
Přímluvy
Přinášíme ti tuto duchovní službu
také za ty, kteří spočinuli v pokoji:
za praotce, otce, patriarchy a proroky,
apoštoly, kazatele a evangelisty,
mučedníky, vyznavače, askety
a za každou spravedlivou duši,
která ve víře došla dokonalosti.
Kněz okouří třikrát svaté dary a hlasitě říká (zpívá):
Především za naši přesvatou, přečistou,
nade všechny blahoslavenou a slavnou Vládkyni naši,
Bohorodičku a vždy Pannu Marii.
Kněz odevzdá kaditelnici jáhnovi, ten okouří kolem dokola oltář a přitom si připomíná jména zemřelých zapsaná v diptychách. Sbor zpívá hymnus Bohorodičce (Megalynarion):
Opravdu se sluší tě blahoslavit,
Bohorodičko navěky blažená a bez jediné poskvrny,
matko Boha našeho:
nad cheruby jsi hodná cti
a slávu serafů s tvou nelze srovnat,
neboť bez porušení jsi porodila Boží slovo;
Rodičko Boží pravá, tebe velebíme.
(O svátcích Páně a svátcích Bohorodičky se místo tohoto megalynaria zpívá irmos deváté ódy kánonu z jitřní hodinky.)
Zatímco sbor zpívá, pokračuje kněz s rozpjatýma rukama v tiché modlitbě:
Přinášíme tuto službu i za svatého Jana,
Proroka, Předchůdce a Křtitele,
za svaté, slavné a věhlasné apoštoly,
za svatého N, jehož památku dnes slavíme,
a za všechny tvé svaté.
Pro jejich přímluvu, Bože, na nás shlédni.
Se sepjatýma rukama vzpomíná kněz na zemřelé:
A pamatuj na všechny, kdo odpočívají
v naději na vzkříšení a život věčný (zvláště na tvého služebníka N)
Znovu rozepne ruce:
a dej jim pokoj tam, kde svítí světlo tvé tváře.
A ještě tě, Pane, prosíme:
Pamatuj na všechno pravověrné biskupstvo,
věrně spravující slovo tvé pravdy, (sr. 2 Tm 2, 15)
na všechno kněžstvo a jáhenstvov Kristu
i na všechno duchovenstvo.
Přinášíme ti také tuto duchovní službu
za celý svět,
za svatou obecnou a apoštolskou církev,
za ty, kdo žijí čistým a svatým životem,
za naši zem a za ty, kdo nám vládnou:
dej jim, Pane, vládu pokojnou,
abychom i my v jejich klidu žili
život klidný a pokojný
ve vší zbožnosti a svatosti. (sr. 1 Tm 2, 2)
Zde potichu vzpomene na živé, které chce. Pak se sepjatýma rukama říká (zpívá) hlasitě:
Předně pamatuj, Pane, na našeho nejsvětějšího otce, patriarchu N:
Zachovej ho svým svatým církvím
v pokoji, štěstí a úctě,
dej mu zdraví a dlouhá léta,
ať věrně spravuje slovo tvé pravdy. (sr. 2 Tm 2, 15)
Pamatuj, Pane, na našeho pána (arci)biskupa N:
Zachovej ho svým svatým církvím
v pokoji, štěstí a úctě,
dej mu zdraví a dlouhá léta,
ať věrně spravuje slovo tvé pravdy.
Jáhen se postaví k bráně ikonostasu a připomíná jména živých zapsaná v diptychách:
Pamatuj, Pane, i na nejdůstojnějšího kněze N,
jenž ti přináší tyto svaté dary
za spásu a ochranu všeho shromážděného lidu,
nakonec hlasitě přidá:
a na všechny, na které každý z nás myslí,
na všechny muže a ženy.
Kněz pokračuje potichu:
Pamatuj, Pane, na město (místo, klášter), kde žijeme,
a na všechna města a všechny země
i na všechny, kdo v nich ve víře žijí.
Pamatuj, Pane, na ty, kdo se plaví nebo cestují, na nemocné a trpící, zajaté a vězněné (varianta: na ty, kdo ztratili svobodu) a na jejich spásu.
Pamatuj, Pane, na ty, kdo přinášejí dary
a kdo konají dobro v tvých svatých církvích
a ujímají se chudých,
a sešli hojnost milosti na nás všechny.
Nakonec se hlasitě modlí ekfonezi:
A dej nám jedněmi ústy a jedním srdcem
oslavovat a chválit
tvé nejvýš ctihodné a vznešené jméno,
Otče, Synu i Duchu svatý,
nyní i vždycky i na věky věků.
Sbor: Amen.
Na závěr anafory se kněz obrátí k lidu a žehná mu slovy:
A hojné milosrdenství velikého Boha
a Spasitele našeho Ježíše Krista
ať je s vámi se všemi + .
Sbor: I s duchem tvým.
V kategorii Liturgie, Orthodoxie
Příspěvek zaslal: leo dne 30.5.2012 / článek si přečetlo 4 650 návštěvníků X-P.cz